A MOTORVEZÉRLÉS

Mi a Feladata?

A vezérlés köti kössze a főtengelyt a vezérműtengellyel, ami biztosítja a szelepek megfelelő működését (nyitását - zárását). Kialakítástól függően az olajszivattyút, a vízszivattyút és a nagynyomású üzemanyag szivattyút hajtja meg. 

Mik a részei?

  • Szíjas vezérlés esetében: szíj, vezetőgörgő, feszítőgörgő, ezeken felül esetenként feszítőrugó, vízpumpa.
  • Láncos vezérlés esetében: lánc, feszítő elem, feszítő patron, lánckerék, esetenként olajpumpa.

 

MIKOR KELL CSERÉLNI A VEZÉRLÉST?

Mindig a gyári előírásoknak megfelelően cseréltessünk, ne halogassuk! Komoly anyagi kárunk lehet egy esetleges meghibásodásból (motorfelújítás). Amennyiben nem tudjuk, hogy már el volt-e végezve az autón, de már átlépte a meghatározott csereperiódust (például egy használt autó vásárlás esetében), inkább végeztessük el mi! 

A vezérlés cseréje tapasztalatot, különleges tudást és célszerszámokat igénylő folyamat, bízza ránk! 

 

Szíjas motorvezérlés esetén:

Konkrét választ erre a kérdésre nem lehet adni minden gyártó saját csereperiódust ad meg a gépjárműveihez. Viszont elmondható, hogy átlagban 80.000-100.000 kilométerenként legfeljebb 5 évente ajánlja a szíjas motorvezérlés cseréjét. Ahhoz, hogy megtudjuk, hogy a saját autónkon mikor kell elvégezni, meg kell nézni a hozzá tartozó gépkönyvet. (példa: hiába nem tettünk meg egy autóval a 100.000 kilométert, ami csereperiódusként van megadva, ha az autó már 15 éves. A kor miatt a szíj megrepedezhet, sérülhet, elszakadhat, amik a motor meghibásodásához vezethetnek)

Láncos motorvezérlés esetén:

A láncos vezérlésnél más a helyzet, jóval tovább "bírják", mint szíjas társaik. Esetükben jóval magasabb cserepeiódusok érvényesek. 120.000 kilométeres megtett távtól adják meg a csere időpontját, de előfordul olyan jármű is amihez meg sem adják. A vezérműlánc "jelzi", ha cserére szorul. Szakértő fülnek egyértelmű a lánc csörgő hangja, ami alapjáraton és terhelés alatt is hallható.

 

MIT KELL CSERÉLNI A VEZÉRLÉSSEL EGYÜTT?

  • Vízpumpa: Amennyiben a szíjas vezérlés részét képzi, akkor cserélni kell.
  • Motorlajat és olajszűrőt: láncos motorvezérlés esetében vezérlés csere alkamával el kell végezni.
  • Olajpumpa: vezérműláncos vezérlés alkalmával szintén cserélni kell.

A felsoroltakon kívül előfordulhat, hogy más alkatrészek cseréjére is szükség van.



 vezérlés csere, Ford Focus 1.4 Ti vezérműszíj készlet csere vízpumpával.
vezérlés   Ford Focus vezérlés csere, repedezett, elöregedett  cserélendő vezérműszíj és a már behelyezett célszerszám
 vezérlés csere, Opel Corsa 1.2 vezérműlánc készlet csere
 vezérlés csere, Opel Corsa 1.2 vezérműlánc készlet

 *
 *
+36
 *
 *
 *
 *
 *
 *
 *
 *
 *
 *